maanantai 27. maaliskuuta 2017

Kurssivalinnat

Kevät on edennyt todella nopeaan tahtiin, ja kurssien luennot päättyvät jo ensi viikolla. Luentojen loppumisen jälkeen alkaa kuukauden mittainen lukuloma. Tästä syystä ajattelin, että on vihdoin aika kirjoitella katsaus täällä suorittamistani kursseista. Hakuvaiheessa piti tehdä alustavat kurssivalinnat. Kuitenkin jo ensimmäisen viikon aikana tein suunnitelmaani muutoksia, ja kolme alunperin valitsemaani kurssia vaihtuivat toisiin. Päätökseeni vaihtaa kurssivalintoja vaikutti alkuperäisten kurssien sopimattomuus tutkintooni sekä halusin valita kursseja, joiden suorittamiseen ei kuulunut tenttiä.

Lopulta päädyin valitsemaan täältä viisi kurssia, joista alla tarkemmin lisää. Näistä kuitenkin yhden (Translation (Swedish)) jätin kesken resurssieni rajallisuuden vuoksi. Jäljelle jääneiden neljän kurssin lisäksi suoritin verkko-opintoina alkuvuodesta Helsingin yliopiston Ruralia -instituutin kurssin Osuuskuntaoikeus I. Tämän kurssin myötä sain viimein kasaan Co-op Network Studies -sivuopintokokonaisuuden. Tämän ohella olisi edelleen tarkoitus kirjoitella kandia.


PTS – Introduction to Human Resource Management (6 ECTS)

Tämä kurssi loppui jo vajaa kaksi kuukautta sitten. Kyseessä oli iltaisin luennoitava kuuden viikon kestoinen kurssi, jossa oli todella paljon työelämässä vaikuttavia aikuisopiskelijoita. Tällä kurssilla ei ollut varsinaista tenttiä. Sen sijaan meillä oli kaksi monivalintakoetta, joista toinen tehtiin verkossa ja toinen perinteisesti paperille. Näiden ohella joka luennolle kirjoitettiin kahta tieteellistä artikkelia referoiva teksti käsiteltävästä aiheesta. Ikään kuin lopputyönä oli ryhmätyö henkilöstöresurssien johtamisen tulevaisuudesta. Vaikka pidin kurssin aihepiirejä markkinointiin verrattavina ”nice to know” -asioina, oli kurssi yllättävän kiintoisa ja kovin tykkäsin sen intensiivisestä luonteesta.

Icelandic – the basics (10 ECTS)

Kuten vaihtarin perinteisesti oletetaan, päädyin itsekin opiskelemaan paikallista kieltä. Toki kyseessä oli peruskurssi, ja muutenkin enemmän olen oppinut havainnoimalla ympäristöä. On aivan mahtavaa pikkuhiljaa alkaa ymmärtää palasia paikallisten ihmisten keskusteluista sekä tajuamaan radiomainoksia. Minulle oli muiden kertomien perusteella muodostunut käsitys hankalasta kielestä, jota olisi mahdotonta ymmärtää. Kuitenkin sanastossa on samankaltaisuuksia ruotsin kielen kanssa ja kielioppi on ikään kuin kokoelma muista opiskelemistani kielistä. Sen lisäksi, että sain mahdollisuuden opiskella uutta kieltä natiivipuhujien ympäröimänä, saan tästä itselleni maisteritutkintoon kieliopintokokonaisuuden.

Meitä ei onneksi vaadittu ostamaan kurssikirjaa, vaan meille tarjottiin linkki e-kirjaan, sekä käytimme opettajan koostamaa prujua (1.500 ISK). Kurssin suoritus koostui viidestä osa-alueesta, joista vähintään kolme tulisi tehdä kurssin läpäisemiseksi. Varmuuden vuoksi päätin suorittaa vaaditun kolmen tehtäväpaketin sijasta neljä. Tehtävävaihtoehdot olivat läsnäolo, kotitehtävät, nettitehtävät, Talað við Íslendinga ja essee.

Vaadittu läsnäoloprosentti oli LUT:lta tuttu 80 %, eli kaiken kaikkiaan välistä pystyi jättämään enintään viisi luentokertaa. Kotitehtäviä oli yhteensä viisi ja jokainen niistä koostui opittua asiaa kokoavista tehtävistä, eli kieliopista ja sanastosta. Nettitehtäviä tehtiin Icelandic Online -ympäristössä, jossa tavoitteena oli tehdä Menning (kulttuuri) -aihekokonaisuudesta neljä alakokonaisuutta. Näiden nettitehtävien sanoisin vieneen eniten aikaa ja muita resursseja. Kurssin loppupuolella päädyimme tästä syystä tekemään kyseisiä tehtäviä yhdessä kaverini kanssa. Talað við Íslendinga eli vapaasti käännettynä ”Puhu islantilaisten kanssa” koostui kolmesta tehtävästä, joissa oli tarkoitus kommunikoida paikallisten kanssa dokumentoiden koko prosessi. Tämän kokonaisuuden jätin tekemättä, sillä se kuulosti varsin ikävältä. Viimeisenä vaihtoehtona oli lokaverkefni (lopputehtävä) eli essee. Tehtävänantona oli kirjoittaa 300 – 500 sanaa otsikon ”Daglegt líf háskólanema” (Yliopisto-opiskelijan arki) alle.


Communication and Human Interaction (6 ECTS)

Tämän kommunikaatiokurssin viimeinen esitys oli tänään, mikä tarkoittaa sitä, että minulla on jo kaksi kurssisuoritusta kasassa täältä vaihdosta. Kuten jo kurssin nimestä voi päätellä, niin painotus oli kommunikaation ja esiintymisen kehittämisessä. Osasuorituksina oli kaksi kirjallista työtä sekä neljä esitystä pienryhmän edessä. Kirjallisina tehtävinä olivat cv ja työhakemus johonkin kiintoisaan työtehtävään sekä muistio omasta ammatillisesta roolimallista. Esityksistä kolme pidettiin yksin ja neljäs oli ryhmissä esitettävä yhdessä ryhmän kanssa koostetun osakeportfolion esitys. Itsenäisten esitysten aiheina olivat taidokas esiintyjä, informatiivinen katsaus johonkin ammattiin sekä vakuuttava puhe itse valitsemastaan aiheesta.


Financial Computer Techniques (6 ECTS)

Tämä oli ainoa valitsemistani kursseista, jonka suoritukseen kuului tentti. Tämä kurssi oli myöskin työläin kandin jälkeen. Kyseessä oli maisteritason kurssi, jolle ilmoittautuminen itsenäisesti oli kanditason opiskelijana mahdotonta ja vaati opintotoimiston välikädeksi. Kurssilla oli yhdeksän luentoa, joista osa oli perinteisiä luentoja viikonloppuisin ja loput e-luentoja, sillä luennoitsija asuu Kööpenhaminassa. Kurssilla oli 14 tehtäväkokonaisuutta koostuen Excelillä (mukaanlukien VBA, Visual Basic) ja Matlabilla suoritettavista rahoituksen tehtävistä. Näistä tehtävistä piti palauttaa luennoitsijalle kaksi tarkistettavaksi osana kurssisuoritusta. Loppuihin tehtäviin oli tekemisen tueksi tarjolla malliratkaisut. Kurssiin kuului myös tentti, joka muodosti 90% loppuarvosanasta. Kaikesta vaativuudestaan huolimatta kurssin aihepiirit olivat erittäin kiinnostavia ja Excelin käyttö tuli tehtävien myötä entistä sujuvammaksi. Sain myös varmistuksen, että tämän kyseisen kurssin saa hyväksiluettua osaksi maisterin tutkintoani.