maanantai 3. huhtikuuta 2017

Katsaus viime viikkoihin

Viime viikolla oli täällä Reykjavíkissa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tämän vuoksi pääsin jälleen vierailemaan suurlähetystössä. Kokemuksena suurlähetystössä äänestäminen oli paljon miellyttävämpää kuin perinteinen vaalipäivänä tapahtuva kansalaisvelvollisuuden/-oikeuden täyttäminen. Samaisella viikolla saimme täällä Reykjavíkissa nauttia poikkeuksellisen kauniista säästä. Lämpötila alkaa nousta sellaisiin lukemiin, että ulkoillessa tulee lämmin ja kukat ovat viimein puhjenneet kukkaan. Arkipäiväiset reissut kauppaan tai koululle venyvät tämän vuoksi aivan huomaamatta.

Pari viikkoa sitten oli koulukaverini käymässä muutaman päivän reissulla. Ystäväni on tällä hetkellä itse vaihdossa Linköpingissä, Ruotsissa. Perinteisten turistijuttujen, kuten uimisen ja keskustan näkemisen, lisäksi kävimme läheisellä Viðeyn saarella sekä hyvin poikkeuksellisessa bingossa. Molemmat ovat olleet to do -listallani jo pidempään.

Päätimme poikkeuksellisen kauniin kelin innoittamina kävellä muutaman kilometrin päähän paikkaan, josta lautta Viðeyn saarelle lähtisi. Matkan varrella katselimme hieman keskustan turistikatuja. Kuitenkin hienosta ohjeistuksestani ja päähänpinttymästäni selvitä ilman Google Mapsin apua, kertyi menomatkalle muutama ylimääräinen kilometri. Saapuessamme satamaan olimme tuulen vuoksi hyvin kylmissämme, minkä vuoksi lautan lähdön odottelu lipunmyyntikioskissa oli tervetullut yllätys. Molemmansuuntaiset liput saarelle kustansivat 1200 ISK kappaleelta, eli noin kymmenisen euroa. Kylmyydestä huolimatta koko reissun suosikkiosuus oli ehdottomasti nuo matkat pienellä paatilla.

Halusimme maksimoida saarella vietettävän ajan, joten menimme vallitsevien talviaikataulujen mukaan ensimmäisellä lauttakyydillä ja tulimme pois viimeisellä. Tällöin meille jäi ruhtinaalliset kolme tuntia tutkiskella saaren luontoa. Vaikka luonto oli varsin kuolleen karu juuri pois sulaneen lumipeitteen jäljiltä, olivat maisemat erittäin kauniita. Nautin täysin kiipeilystä kukkuloille ja yhä uudelleen ilmiintyvien upeiden maisemien ihastelusta. Odotellessamme paria vaihtokaveriani seuraavan lautan kyydillä, pidimme saarella lounastauon vuorimaisemissa. Lopulta nähtävää oli niin runsaasti, ettemme kerenneet kiertämään Viðeyn länsiosaa. Tästä syystä suosittelisin päiväretken ajoittamista kesäkaudelle, jolloin lauttoja menee tiuhempaan tahtiin, sekä kyydityksiä lähtee tavarasataman (Skarfabakki) sijaan myös keskustasta. Saarella on tunnettu Yoko Onon John Lennonin muistolle omistama taideteos ”Imagine Peace Tower”, johon sytytetään valo tiettyinä merkityksellisinä päivinä. Myöhemmin seuraavalla viikolla näkyi tuo tornin valokeila kotimatkallani hienosti tummaa taivasta vasten kajastaen.

Läheisessä kulmapubissa (Sæta svínið) joka sunnuntai pidettävään bingoon törmäsin jo vaihtoni alkuviikkoina etsiessäni tekemistä iltojen ratoksi. Tästä lähtien olin yrittänyt houkutella kavereitani seuraksi, mutta kaikilla tuntui olevan vallitsevana mielikuvana käsitys mummoille suunnatusta aktiviteetista. Viimein Ruotsista vieraileva Suomi-ystäväni suostui antamaan bingolle mahdollisuuden ja lähtemään sunnuntai-illan viettoon sinne. Saavuimme kuppilaan vartti ennen bingon alkua. Tähän asti kuvittelimme vielä olevamme matkalla perinteiseen bingoiltamaan, jossa väenpaljoudesta tuskin olisi haittaa. Yllätykseksemme astuessamme sisään meille sanottiin ovella, että heillä on hyvin täyttä. Kuitenkin tarjoilija lähti ohjaamaan meitä peremmälle tilanteen tarkistamiseksi. Meidät johdatettiin takahuoneeseen, josta laskeuduimme jyrkkiä kierreportaita alas hyvin täyteen pubiin, jossa soi täysillä 90-luvun musiikki. Pääsimme istumaan samaan pöytään paikallisen seurueen kanssa, jotka ystävällisesti opastivat meitä läpi koko hämmentävän kokemuksen. Saimme tilattua bingolaudat (á 300 ISK) sekä juomat.

Bingon viimein alettua varsin eksentrisen juontajan esittelyiden aikana selvisi, että olimme paikan ainoat ulkomaalaiset. Tästä johtuen islanninkielistä selostusta tauotti juontajan lausahdus: ”Is Finland with us?” Elämyksenä ilta oli aivan häkellyttävän hämmentävän hauska. Viivyimme kaksi tuntia, jonka aikana kerkesimme pelata kaiken kaikkiaan kolme riviä bingoa. Illan keskeisenä teemana tuntuikin olevan bingon sijaan eroottispainotteiset kilpailut ja keski-iän ylittäneiden rouvien humalainen tanssiminen. Ulkoilukylläisen päivän päätteeksi väsymys rupesi painamaan ja jätimme bingon taaksemme. Suuntasimme kuululle hodarikioskille, sillä kaverini oli lupautunut maistamaan paikallisia hot dogeja, joita en itse pysty ruokarajoitteini vuoksi kokeilemaan. Maistamisen jälkeen ystäväni lohdutti, etten jäänyt mistään kummallisesta paitsi ja maku muistutti kuulemma hyvin läheisesti ruotsalaisen kodinsisustusjätin tarjoamia vastikkeita.

Eräs vaihtokavereistani on tehnyt ihailtavan rohkean päätöksen hakemisesta tutkinto-opiskelijaksi Hí:lle. Hakuprosessi vaatii hurjan paljon byrokraattista papereiden pyörittelyä ja paikasta toiseen kipittämistä. Lähdin ystäväni seuraksi näitä asioita hoitamaan eräänä perinteisen sateisena päivänä. Viimein asioita saatuamme hieman eteenpäin päädyimme vierailemaan yhdessä Reykjavíkin turistikohteista, eli penismuseossa. Museo itsessään oli oikein avartava kokemus, muttei mielestäni täyttänyt siitä markkinoidun hypetyksen asettamia raameja. Tästä huolimatta suosittelen kyseisessä museossa vierailua, mikäli ajatus yhtään kiehtoo ja ainakin näyttely tarjoaa viihdyttävää tekemistä sadepäivän viettoon.