perjantai 19. toukokuuta 2017

Vestmannaeyjar

Viime maanantaina sanoin hyvästit melkein viimeisille läheisille vaihtoystävilleni. Tämän jälkeen loppuviikon ohjelma koostuisi tylsähkösti juoksevien asioiden hoitamisesta, kuten viimeisten dokumenttien allekirjoitusten keräilystä Lappeenrantaa varten sekä asunnon loppusiivouksesta. Näiden velvoitteiden vuoksi olin enemmän kuin iloinen, kun tuttavani kysyi minua mukaan viimeiselle road tripille. Toiveestani suuntasimme Islannin eteläpuolella sijaitseville Vestmannaeyjarille (Länsimiessaaret). Matkaseurakseni sain kaksi suomalaista vaihtaria, jotka molemmat opiskelivat Reykjavíkin yliopistossa. Hämmästyksekseni heistä toinen oli hyvän opiskelukaverini entinen lukiokaveri.

Nukuttuani tyytyväisesti herätyksen ohi, pääsimme vuokra-autolla matkaan kymmenen aikoihin. Matkaa Reykjavíkista lautan lähtöpaikalle Landeyjahöfniin (Mannersaarisatama) oli vajaa 150 kilometriä, joka taittui kahteen tuntiin. Saavuttuamme perille lauttaterminaaliin, lunastin jo etukäteen netistä tilaamani liput. Hintaa edestakaiselle lauttamatkalle muodostui 2790 ISK, eli noin 24 euroa henkilöä kohden. Minun ideastani säästimme muutaman kymmenen euroa, emmekä ottaneet autoa  mukaan tuolle 13,4 neliökilometrin saarelle.

Lautta vei meidät saarirykelmän pääsaarelle, Heimaeylle (Kotisaari). Menomatkalla aallokko oli kohtuumitoissa. Tullessamme takaisin tilanne oli toinen tuulen yllyttyä iltaa kohden. Alun perin 35 minuutin matka pidentyi kymmenellä minuutilla ja horisonttiin katsominen pahoinvoinnin ehkäisemiseksi ei oikein toiminut, sillä horisontti kaikkosi säännöllisesti näkyvistä paatin keinuessa. Kuitenkin lievästä huonovointisuudesta huolimatta nautin mereltä avautuvista näkymistä, etenkin menomatkan aikana.

Meillä oli kaiken kaikkiaan noin kahdeksan tuntia aikaa kierrellä saarta ympäriinsä. Ensimmäisenä suuntasimme Helgafellin huipulle, josta avautui upea näkymä joka puolelle saarta. Kiipeäminen ylös oli hieman raskasta rinteen koostuessa pienenpienistä kivistä, jotka luistivat jalan alla. Emmekä tietenkään voineet kivuta ylös loivasti, vaan menimme suoraan huipulle jyrkästä rinteestä piittaamatta. Huipulla tuuli suhteellisen voimakkaasti ja toisinaan vahvat puuskat vaativat meitä pysähtymään.

Helgafelliltä jatkoimme saaren eteläkärkeen, jossa netin mukaan sijaitsee Islannin tuulisin paikka, Stórhöfði. päästäksemme sinne jouduimme kiertämään Heimaeyjan keskellä sijaitsevan lentokentän ympäri. Stórhöfðissä on paikallisen Lions Clubin rakentama ”puffin lookout”, josta näimme lunnien sijaan jyrkänteillä lampaita. Jatkoimme maisemapaikalta aivan huipulle asti, jossa tuuli kyllä tuntui. Jostain kumman syystä päädyimme pitämään evästauon juuri tuolla mahdollisimman tuulisessa paikassa. Maisemat olivat kuitenkin erittäin upeita. Seuraavana päivänä tarkastin lounashetkemme aikaisen huipputuulennopeuden, joka oli havaintohistorian mukaan päälle 25 m/s. Yhteensä koko päivän aikana kävelimme noin 25 kilometriä, joista reilu 20 Heimaeyjalla. Nämä kilometrit pystyi tuntemaan illasta jaloissa. Toisinaan tuntui siltä, että olimme ainoat jalankulkijat liikenteessä muiden kiitäessä ohitsemme autoilla. Reissun ajan koin lievää kamerakateutta, sillä olin porukan ainoa, joka tallensi näkymät puhelimella.